Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

MI: Część towarów przyjeżdżających koleją zawracana na Białoruś

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
07-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
05-08-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
MI: Część towarów przyjeżdżających koleją zawracana na Białoruś
fot. Rafał Wilgusiak/PKP PLKTerespol
Unijne sankcje powodują brak możliwości wwozu wybranych towarów przez kolejowe przejścia graniczne z Białorusią. Jak potwierdza Ministerstwo Infrastruktury, niejednokrotnie zdarza się, że jadące do Polski ładunki są z tego powodu zawracane. Przewoźnicy muszą liczyć się także z wydłużonym czasem prowadzenia odpraw.

Od momentu rozpoczęcia pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę sytuacja geopolityczna w regionie mocno wpływa na ruch kolejowy. O ile pociągi, zarówno pasażerskie, jak i towarowe, bez problemów kursują przez granicę polsko-ukraińską, skala przewozów do i z Białorusi znacząco spadła. PKP PLK informowały o zmniejszeniu liczby składów towarowych przyjmowanych we wszystkich czynnych przejściach, a wciąż utrzymywane przepisy prawne uniemożliwiają uruchamiania połączeń pasażerskich.

Próby wwozu mimo europejskich sankcji

– Po rozpoczęciu rosyjskiej agresji militarnej na Ukrainę oraz nałożeniu unijnych sankcji na Rosję i Białoruś PKP Cargo odnotowało znaczny spadek przewozów na przejściach granicznych z Białorusią i Rosją – potwierdza informacje o trendach Anna Szumańska, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Początkowo odczuwalnym skutkiem przepisów ograniczających handel było też zatrzymywanie wybranych składów mających wjechać do Polski na terytorium Białorusi. Polskie służby miały bowiem wątpliwości m.in. co do pochodzenia paliwa, które próbowano zaimportować do UE, co wiązało się z brakiem pozwolenia na wjazd.

Przewoźnicy biorący udział w transporcie ładunków wciąż muszą liczyć się z utrudnieniami dotyczącymi ich działalności. – Szczegółowe kontrole służb celno-skarbowych wydłużają czas odprawy i niejednokrotnie powodują zwrot ładunków na stronę białoruską – informuje bowiem nasza rozmówczyni. Choć nie precyzuje skali zjawiska, wskazuje, że sankcjami objęte są nie tylko poszczególne produkty, ale i konkretne firmy.

Towary z Chin docierają bez większych komplikacji

– Przewóz towarów, które nie są objęte sankcjami, odbywa się natomiast bez większych zakłóceń – usłyszeliśmy w MI. Nieprzerwanie funkcjonuje więc tranzytowy szlak z Chin do Polski przez Federację Rosyjską i Republikę Białorusi. Jak wskazuje resort, towary docierające tą drogą są najczęściej przyjmowane w Terespolu, a następnie przeładowywane w nieodległych Małaszewiczach.

Anna Szumańska zastrzega, że opiera swoje stanowisko na doświadczeniach PKP Cargo. – Przewozy realizowane przez tę spółkę to tylko część przewozów realizowanych w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Trasą tą transportowane są również ładunki innych przewoźników – zaznacza.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Ukraina: Rosyjski terrorystyczny atak rakietowy na pociąg pasażerski

Infrastruktura

Jakie lokomotywy spalinowe dla wojska?

Tabor i technika

Jakie lokomotywy spalinowe dla wojska?

Roman Czubiński 03 kwietnia 2025

Zobacz również:

Powinniśmy ograniczać, a nie dotować zużycie paliw

Infrastruktura

Powinniśmy ograniczać, a nie dotować zużycie paliw

Bartłomiej Derski, WysokieNapiecie.pl 16 sierpnia 2022

Remont torów wcale nie wstrzymał ruchu pociągów z Rosji. Jeszcze

Infrastruktura

WP: PKP Cargo Connect ma spółkę z rosyjskim oligarchą

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

Ukraina: Rosyjski terrorystyczny atak rakietowy na pociąg pasażerski

Infrastruktura

Jakie lokomotywy spalinowe dla wojska?

Tabor i technika

Jakie lokomotywy spalinowe dla wojska?

Roman Czubiński 03 kwietnia 2025

Zobacz również:

Powinniśmy ograniczać, a nie dotować zużycie paliw

Infrastruktura

Powinniśmy ograniczać, a nie dotować zużycie paliw

Bartłomiej Derski, WysokieNapiecie.pl 16 sierpnia 2022

Remont torów wcale nie wstrzymał ruchu pociągów z Rosji. Jeszcze

Infrastruktura

WP: PKP Cargo Connect ma spółkę z rosyjskim oligarchą

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5